ЛЕНКА КЛОДОВА | От черната сянка

Софийски арсенал - музей за съвременно изкуство
бул.Черни връх №2
София
бул.Черни връх №2
София
Софийски арсенал – Музей за съвременно изкуство
Самостоятелната изложба на Ленка Клодова представя работи, свързващи пърформативния и скулптурния подход, които авторката развива по своеобразен начин още от 1990-те. Главната тема са джендърните и културните стереотипи. Концепцията възниква през периода от 13 години между две председателства на Чешката република на Съвета на Европейския съюз.
Централната инсталация в изложбата – „Давид черният“, 2009–2022, е авторска рефлексия на „сатиричната“ пластика „Ентропа“ (Entropa) на известния чешки скулптор, която през 2009 по случай първото чешко председателство е експонирана в атриума на сградата Юстус Липсиус (Justus Lipsius) в Брюксел. Нейната реализация получава огромен негативен отзвук в медиите и сред политиците, развълнува водите на европейската културна дипломация, особено във връзка с представянето на България, предизвиква много дискусии и няколко извинения от чешки политици и от самия автор. Настоящото председателство на Чешката република предлага възможността този факт да се използва символично и споменатият политически скандал да придобие нов по-ласкав и смислен контекст.
„Давид черният“ на Ленка Клодова е парафраза на известния „Давид“ на Микеланджело, изработен от полистирен, който авторката постепенно рисува с черна боя. Самият процес на създаване, особено пърформативно замисленото рисуване, е толкова важен, колкото и финалната работа“, обяснява кураторката на изложбата Вера Борозан и добавя: „За посетителите, които няма да успеят да видят пърформанса, представяме серия от снимки, на които можем да наблюдаваме Клодова, която с четка нанася върху бялата повърхност на статуята най-напред окосмяването, косата и брадата, после татуира Давид и постепенно го облича, като през фазата на официален костюм стига до черен монохром“.
Резултатът е травестия на значенията, на популярните културни митове, на стереотипите, от една страна, a от друга страна – намеци за конкретното политическо събитие, конкретната художествена стратегия и конкретния художник. Всичко това е олекотено, дозирано и комбинирано така, че пред зрителя се представя едновременно в многослоен прочит и с освобождаване от капаните на черно-бялото виждане за нещата. Гореописаната статуя „Давид черният“, ще бъде довършена по време на пърформанса в залите на Музея за съвременно изкуство в София.
С това произведение е тясно свързана и втората работа на художничката – „Геохора“, 2012, в която скулптурният подход извиква на преден план противоречието между формата на отделните фигури и тяхната сянка, като по този начин метафорично изразява отношение към телесните стереотипи и общественото положение на мъжете и жените. Пърформативният и скулптурният подход характеризират и третата инсталация – „Торсове“ – торсовете на жени от семейството на авторката със записи на техни пърформанси.
Самостоятелната изложба на Ленка Клодова представя работи, свързващи пърформативния и скулптурния подход, които авторката развива по своеобразен начин още от 1990-те. Главната тема са джендърните и културните стереотипи. Концепцията възниква през периода от 13 години между две председателства на Чешката република на Съвета на Европейския съюз.
Централната инсталация в изложбата – „Давид черният“, 2009–2022, е авторска рефлексия на „сатиричната“ пластика „Ентропа“ (Entropa) на известния чешки скулптор, която през 2009 по случай първото чешко председателство е експонирана в атриума на сградата Юстус Липсиус (Justus Lipsius) в Брюксел. Нейната реализация получава огромен негативен отзвук в медиите и сред политиците, развълнува водите на европейската културна дипломация, особено във връзка с представянето на България, предизвиква много дискусии и няколко извинения от чешки политици и от самия автор. Настоящото председателство на Чешката република предлага възможността този факт да се използва символично и споменатият политически скандал да придобие нов по-ласкав и смислен контекст.
„Давид черният“ на Ленка Клодова е парафраза на известния „Давид“ на Микеланджело, изработен от полистирен, който авторката постепенно рисува с черна боя. Самият процес на създаване, особено пърформативно замисленото рисуване, е толкова важен, колкото и финалната работа“, обяснява кураторката на изложбата Вера Борозан и добавя: „За посетителите, които няма да успеят да видят пърформанса, представяме серия от снимки, на които можем да наблюдаваме Клодова, която с четка нанася върху бялата повърхност на статуята най-напред окосмяването, косата и брадата, после татуира Давид и постепенно го облича, като през фазата на официален костюм стига до черен монохром“.
Резултатът е травестия на значенията, на популярните културни митове, на стереотипите, от една страна, a от друга страна – намеци за конкретното политическо събитие, конкретната художествена стратегия и конкретния художник. Всичко това е олекотено, дозирано и комбинирано така, че пред зрителя се представя едновременно в многослоен прочит и с освобождаване от капаните на черно-бялото виждане за нещата. Гореописаната статуя „Давид черният“, ще бъде довършена по време на пърформанса в залите на Музея за съвременно изкуство в София.
С това произведение е тясно свързана и втората работа на художничката – „Геохора“, 2012, в която скулптурният подход извиква на преден план противоречието между формата на отделните фигури и тяхната сянка, като по този начин метафорично изразява отношение към телесните стереотипи и общественото положение на мъжете и жените. Пърформативният и скулптурният подход характеризират и третата инсталация – „Торсове“ – торсовете на жени от семейството на авторката със записи на техни пърформанси.